Spolkové ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a bezpečnosti reaktoru (BMU) připravilo projekt pro indukční nabíjení elektromobilů na cestách. Zúčastnění partneři zkoumají v rámci stěžejního projektu technickou proveditelnost pohodlného nabíjecího systému s vysokou účinností a potenciálem bezdotykového nabíjení automobilových aplikací.
Elektromobily, které jsou v dnešní době testovány jako prototypy, jsou nabíjeny z pravidla v osobních nebo veřejných nabíjecích stanicích. Řidič při tom musí svoje vozidlo připojit kabelem ke zdroji proudu a po nabití kabel opět odpojit a uložit např. do zavazadlového prostoru.
Naproti tomu při bezdotykovém, indukčním nabíjení probíhá nabíjení baterií jednoznačně jednodušeji: proces nabíjení začne automaticky, jakmile vozidlo vybavené indukčním nabíjením zastaví na odpovídajícím nabíjecím místě. Tento indukční nabíjecí bod se dá zcela neviditelně a bezpečně zabudovat ve veřejných prostorách jako např. parkoviště a parkovací domy. Je možná rovněž realizace soukromých míst.
Toto komfortní nabíjení nevyžaduje žádnou obsluhu řidiče, provede pouze jedenkrát požadované nastavení, které mimo jiné zohledňuje vybraný proudový tarif a dojezdovou vzdálenost. Přenos energie probíhá indukčně přes vzduchovou mezeru mezi pevně instalovanou cívkou v podlaze a cívkou v podlaze automobilu, stejně jako u transformátoru. Elektronika cívky automaticky rozpozná správnou pozici vozidla a vymění si s vozidlem pomocí bezdrátové komunikace všechny údaje nezbytné k procesu nabíjení. Touto automatizací při bezdotykovém nabíjení a při odpovídající infrastruktuře je možné provádět více nabíjení menším proudem a docílit tak delší životnosti baterií.
Výrobce automobilů elektricky a mechanicky integruje komponenty systému bezdotykového nabíjení vyvinuté partnery do elektromobilu a odzkouší systém pro praktické využití v provozu. Hlavní cíl sloučení projektů „bezdotykových nabíjení“ je vývoj použitelného nabíjecího systému s vysokou účinností složený z komponenty s malou váhou, velikostí a cenou se zvláštním ohledem na všechny bezpečnostní požadavky.
Partneři projektu:
Conductix-Wampfler AG, Weil am Rhein Daimler AG, Stuttgart
Krátké představení Conductix-Wampfler
Conductix-Wampfler je světový lídr ve výrobě systémů pro přenos energií a dat k pohyblivým spotřebičům. S vlastní společností a několika partnerskými firmami je podnik Delachaux Grupp zastoupen v téměř všech rozhodujících průmyslových zemích. V roce 2009 dosáhla Conductix-Wampfler Gruppe s cca 1000 zaměstnanci obrat přes 163 miliónů euro.